Garantie op Zonnepanelen [Opbrengst – Installatie – Vermogen]
Ga je zonnepanelen aanschaffen? Dan let je waarschijnlijk op het vermogen, de opbrengsten, de prijs en de terugverdientijd. Misschien ook naar welke service de verkoper precies biedt.
Maar de garantie? Daar kijken veel consumenten niet naar. Best vreemd als je je bedenkt dat zonnepanelen een grote investering zijn en lang mee moeten gaan.
In deze gids lees je over de verschillende soorten garanties, welke het belangrijkste zijn en waar je verder op wilt letten.
Inhoudsopgave
- Welke soorten garanties zitten er op zonnepanelen?
- Hoe zit het met garantie op (micro)-omvormers?
- Zit er garantie op optimizers?
- Waar op moet je letten bij het kopen van zonnepanelen?
- Welke garantie is het belangrijkst?
- Wat gebeurt er met de garantie als de fabrikant failliet gaat?
- Offertes aanvragen bij zonnepanelen specialisten
Welke soorten garanties zitten er op zonnepanelen?
Bij zonnepanelen komen verschillende soorten garanties kijken:
- Productgarantie
- Installatiegarantie
- Vermogensgarantie
- Opbrengstgarantie
- Systeemgarantie
Hieronder lees je wat deze verschillende garanties precies inhouden.
1. Productgarantie door fabrikanten
De productgarantie op zonnepanelen kan je vergelijken met de garantie die je op bijvoorbeeld een wasmachine krijgt. Het gaat hierbij alleen om defecten aan het product.
Geleidelijke achteruitgang van de werking of fouten bij de montage vallen hier niet onder.
Op zonnepanelen krijg je doorgaans 10 jaar productgarantie, zoals bij merken zoals DMEGC, Jinko Solar, Panasonic en Longi. Maar sommige fabrikanten kiezen ervoor om een langere garantie te bieden. Zo biedt LG bijvoorbeeld een productgarantie van 12 jaar aan.
Ook op de omvormer zit garantie. Deze heeft vaak een eigen, kortere, garantieperiode. 5 jaar is het minimum.
2. Installatiegarantie
In de meeste gevallen bieden zonnepanelen specialisten je garantie op de zonnepanelen installatie. Vaak is de garantieperiode 2 jaar, maar 5 of zelfs 10 jaar is ook mogelijk.
Heb je problemen met je zonnepanelensysteem? Is bijvoorbeeld de opbrengst lager door een fout bij de installatie? Of blijkt de bekabeling toch niet helemaal goed te zijn aangelegd?
Dan valt dit onder de garantie en komen ze terug om het te corrigeren. Vraag altijd goed na wat de voorwaarden precies zijn. Er zijn namelijk zonnepanelen specialisten die hiervoor wel voorrijkosten rekenen.
Laat je zonnepanelensysteem professioneel aanleggen door een erkende specialist. Vraag hier nú gratis zonnepanelen offertes aan.
3. Vermogensgarantie
Naarmate zonnepanelen ouder worden, neemt hun vermogen af. Net als bij batterijen. Hierdoor daalt je productie na verloop van tijd. Hoe snel zonnepanelen degraderen, ligt onder andere aan de kwaliteit en kan aardig verschillen per merk.
Je kan garantie krijgen op het vermogen. De fabrikant belooft dan bijvoorbeeld dat het vermogen na 20 jaar nog minimaal 80% is.
Haalt het zonnepanelensysteem dit niet? Dan krijg je kosteloos nieuwe materialen of ontvang je een financiële vergoeding voor de misgelopen opbrengst.
Lineaire garantie of geblokte garantie?
Als het om vermogensgarantie gaat, is het belangrijk om na te vragen of je lineaire of geblokte garantie krijgt.
Wat is lineaire garantie bij zonnepanelen?
Bij lineaire garantie ligt vast wat het vermogen van de zonnepanelen ieder jaar zou moeten zijn. Hierdoor kan je aanspraak maken op de vermogensgarantie als je zonnepanelen na bijvoorbeeld 3 jaar al ondermaats presteren.
Wat is geblokte garantie bij zonnepanelen?
Bij geblokte garantie wordt er een minimaal vermogen vastgelegd voor langere periodes. Zo kan je bijvoorbeeld de garantie krijgen dat het vermogen de eerste 10 jaar minimaal 90% is.
Zolang ze in die 10 jaar dat vermogen van minimaal 90% halen, kun je geen aanspraak maken op de garantie. Ook niet als het vermogen na 3 jaar al slechts 92% is.
4. Opbrengstgarantie
Zonnepanelen specialisten kunnen een berekening van de opbrengst van zonnepanelen voor je maken. Op basis van deze berekening kan jij beslissen of zonnepanelen voor jou rendabel genoeg zijn.
Maar wat als de berekening niet klopt en de opbrengst tegenvalt? Daarvoor bestaat de opbrengstgarantie.
Bij opbrengstgarantie krijg je van de specialist de belofte dat je een bepaalde opbrengst haalt. Is dit niet het geval? Dan wordt het verschil vergoed.
Bij opbrengstgarantie wordt vaak een garantieperiode van 10 tot 25 jaar aangehouden.
5. Systeemgarantie
Als je problemen hebt met je zonnepanelensysteem, weet je niet altijd waar de oorzaak precies zit en op welke garantie je dus aanspraak kan maken. Zijn het de zonnepanelen zelf, de omvormer of de montage onderdelen? Of heeft het probleem met de installatie te maken?
Om te voorkomen dat je hiermee gedoe krijgt, bieden zonnepanelen specialisten systeemgarantie. Dit is een garantie op het totale systeem.
Gaat er binnen de termijn van de systeemgarantie iets mis? Dan zoekt de zonnepanelen specialist voor je uit wat het precies is en lost het kosteloos voor je op indien het onder de garantie valt.
Zo hoef je er zelf niet achteraan om aan te tonen waar het probleem zit en onder welke garantie het valt.
Sommige zonnepanelen specialisten bieden je 2 jaar systeemgarantie. Dat is vrij krap. Gelukkig wordt een langere garantieperiode steeds gebruikelijker. Bijvoorbeeld 10 jaar.
Hoe zit het met garantie op (micro)-omvormers?
Omvormers hebben hun eigen garantieregeling. Ze gaan een stuk korter mee dan zonnepanelen, waardoor de garantieperiode meestal ook korter is.
5 jaar is een gebruikelijke periode, maar er zijn ook fabrikanten die je 10, 15 of maar liefst 20 jaar garantie geven. Op micro-omvormers krijg je vaak langer garantie.
Problemen die te maken hebben met de installatie van de omvormer? Dan kan je aanspraak maken op de installatiegarantie.
Zit er garantie op optimizers?
Ook voor optimizers geldt een aparte garantieregeling. Deze is vaak weer een stuk langer dan de garantie op omvormers. Soms zelfs 25 jaar.
Waar op moet je letten bij het kopen van zonnepanelen?
De garantieregelingen verschillen flink per fabrikant of zonnepanelen specialist. Belangrijk om hier goed naar te kijken dus.
Aandachtspunten hierbij zijn:
- Wie verleent de garantie? Moet je bij de fabrikant zijn of bij de zonnepanelen specialist? Vraag dit na als het niet duidelijk vermeld is. Zorg bij voorkeur voor een schriftelijk en ondertekend antwoord, zodat de partijen niet naar elkaar kunnen wijzen als je aanspraak wilt maken op de garantie.
- Moet je bij de fabrikant zijn voor de garantie? Ga dan na of deze een helpdesk in Nederland of Europa heeft.
- Controleer hoe het zit met het eventueel opsturen van een defect onderdeel. Het kan zijn dat ze kosteloos bij je langskomen, het kan ook zijn dat je het zelf moet versturen.
- Vermogensgarantie en opbrengstgarantie zijn niet standaard. Controleer daarom of je deze krijgt.
Kom in contact met zonnepanelen specialisten. Vraag hier gratis offertes aan.
Welke garantie is het belangrijkst?
Er zijn dus allerlei verschillende garanties. Welke zijn nu het belangrijkst?
De garantie op de omvormer staat op nummer 1, omdat deze vaak als eerste aan vervanging toe is.
De garantie op de zonnepanelen is daarna het belangrijkst, gevolgd door de installatiegarantie en de vermogensgarantie.
Wat gebeurt er met de garantie als de fabrikant failliet gaat?
Het kan zijn dat de fabrikant of zonnepanelen specialist failliet gaat tijdens de garantieperiode. Sommige bedrijven kiezen er daarom voor om de garantie te garanderen met een verzekeringsmaatschappij om de kosten te dekken na een faillissement.
Zo kan je ook als het misgaat, aanspraak maken op de garantie.
Offertes aanvragen bij zonnepanelen specialisten
Meer weten over wat zonnepanelen precies kosten? Vraag hieronder vrijblijvend en gratis offertes aan bij zonnepanelen specialisten.